Langkah pertama sekali tentulah kene bukak crankcase CVT tu dulu. Kalau tak bukak macam mane nak servis. Crankcase ni banyak skru nya. Lebih 10 skru kne bukak. Letih jugak dibuatnya.
![]() |
Ni contoh dalam crankcase bila dibukak. |
![]() | |
Ni lah autoclutch atau pulley belakang. |
Nak bukak skru tu pon ade caranya. Kalau kedai ade alat yang macam pistol tu. Dah takde terpakse la gune cara manual iaitu dengan menggunakan tukul, skrudriver dan apit G.
Ikat autoclutch tu dekat meja menggunakan apit G macam gambar atas nih. Ikat sekuat yang boleh sebab takot tepelanting..hiarghhhhhh!
![]() |
Ketuk bibahagian penjuru skru menggunakan skrudriver dan tukul |
![]() |
Ni lah rupe bila autoclutch dibaraikan |
Lepas semua dah dibaraikan, maka bahagian tersebut dicuci menggunakan minyak petrol dan berus sehingga kembali sinar harapan. Dah siap cuci keringkan dan sapukan minyak gris kat bahagian yang bergerak. Gambar takde la pulak.. Lepastu pasang balik komponen-komponen yang dah barai tu pada kedudukan asal..
p/s : *Ni bukan tutorial ye.. kang ade pulak skuter yang barai tak boleh pasang..zzz
*Skuter aku tak laju pon..adeakukesah!
0 comments:
Catat Ulasan